sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Agility World Championships 2015 Italy

Viime viikon torstaina lähdettiin Italiaan Bolognaan Hilkan kanssa katsomaan Agilityn MM-kisoja! Sillä viikolla maanantaina muistaakseni käytiin vielä Maicon kanssa Lillgårdissa paimentamassa. Blogi vähän laahaa jäljessä ja nyt vähän harmillista sillä en todella enää muista mitä kaikkea tässä on puuhattu.

Yritin saada pojista kuvan päivälenkillä ennen kuin lähdin lentokentälle, tässä tulos. :D

Nojoo lähdettiin siis torstaina iltapäivällä matkaan Helsingistä ensin Kööpenhaminaan jossa koneen vaihto ja Bolognaan. Pojat jäi isännän huollettaviksi. Myönnetään olin vähän huolissani koko reissun että miten isäntä jaksaa noiden kanssa, mutta ihan hyvin oli mennyt. Mutta ihan heti ei taida huoltovastuuseen uudelleen ruveta, oli kuulemma vähän raskasta kun Ready lenkitetään erikseen eli tekee sen kuusi lenkkiä päivässä. :P
Saavuttiin hotellille sujuvasti kentältä keskustaan kaahanneella(!) lentokenttäbussilla. Ja käveltiin siitä keskusrautatieasemalta n.10min meidän hotellille, hotellilla n. klo21. Torstaina iltana oli maksien joukkuehyppyrata joka siis missattiin. Käytiin syömässä taivaallisen hyvää ja puoli ilmaista ruokaa läheisessä ravintolassa ja saatiin viestitse Tarjalta informaatiota että junat rautatieasemalta kisapaikalle kulkee tunnin välein 7.16 8.16 jne. Joten ei muuta kuin nukkumaan sillä tarkoitus oli ehtiä klo7.16 junaan aamulla.

Perjantaina ajoissa ylös, tosin hiukan kiire tuli ja puolijuoksua asemalle, eikä kyllä millään neuvoilla löytynyt sitä junaa saatika lipunmyyntiä ajoissa. Lopulta tajuttiin ja löydettiin oikea juna, joka perävalot vilkkuen lähtikin juuri. Noo selviteltiin asiaa ja todettiin että otetaan uusi yritys huomenna, nyt mennään taksilla. Juna maksoi 1,30, taksille tuli hintaa 15,40. Ei paha!

Koko päivä n.klo19.30 asti meni kisoja katsoessa, italialaisia kisajärjestäjiä ei lainkaan häirinnyt että käytiin tien toisella puolen olevassa isossa ostoskeskuksessa marketissa ja kannettiin omat kisaeväät katsomoon. Toki tuli sitä kylmää juomaa ostettua kisapaikaltakin. ;)
Illalla ravintolan kautta takaisin hotellille ja nukkumaan. Perjantaina törmäsin myös onnekkaasti kisapaikalla Maicon veljeen Orvaliin ja omistajaansa Sallyyn. Ihan oli velipoika Maicon näköinen. <3 Sally kisasi Belgian joukkueessa sekä yksilöissä vanhemmalla koirallaan Jumperilla.

Lauantaina junamatka ei sujunut sinällään kovinkaan paljon kehuttavammin. Jäätiin pois pysäkillä joka oli kirjoitettu meidän lippuun joka oli kaksi pysäkkiä liian aikaisin ja kipiteltiin sitten n.3km kävelyt aamutuimaan jotta päästiin kisapaikalle. Nojoo kävely teki oikeasti ihan hyvää sen kaiken katsomossa istumisen lomassa. :D Lauantaina jäätiin ikään kuin vähän ilman illallista sillä kaikki lähiraflat oli täynnä eikä oltu tajuttu tehdä pöytävarausta. No Hilkka sentään teki meille pöytävarauksen sunnuntai illalle. Syötiin mitä saaliiksi saatiin, eli kaupasta kinkkua ja mozzarellaa sekä tomaatteja ja pari sämpylää Tarjan kanssa puoliksi. Ei jäänyt nälkä.

Sunnuntaina kimppataksilla finaaleja katsomaan heti kahdeksan aikaan. Suomelle ei mainittavaa menestystä kisoissa tullut, hienoja ratoja ja hyvävauhtisia koiria oli kyllä Suomen joukkueessa. Eniten kylmät väreet aiheutti Silvian ja pyrri Len radat mediluokassa sekä monienkin maksikoirien radat. Etenkin yksilöhypäreiden jälkeen makseissa tuplajohto Slovakian Pavolin Ikea ja Fiona bordercollieilla. Pavolin ja koirien radat näyttivät niin helpoilta ja rauhallisilta ohjauksiltaan.
Mielettömän upeaa oli kolmen päivän ajan seurata ympäri maailman tulleita huippukoirakoita hyvin suunnitelluilla ja jännittävillä radoilla. Tuomarityöskentely oli MM-tasoa täysin. Etenkin sveitsiläisen tuomarin Sascha Grunderin ilohypyt ja taputukset koirakoiden onnistuessa radoilla jäivät hymyilyttämään vielä päiviksi. Fiilis areenalla oli ihan mieletön ja en usko että ihan hetkeen unohdan kuinka koko halli seisten taputti kannustaen Pavol Vakonicia radalle, joka kävi ensin finaaliradalla tekemässä nollan toisella koirallaan ja tuli taputusten saattelemana ja vetäisi nollan toisellekin koiralleen, vain hetken tauon ollessa välissä. Mieletön suoritus!

Kaiken kaikkiaan tosi ainutlaatuinen ja upea reissu! Tuliaisiakin löytyi itselle ja pojille ihan riittämiin. :P Ohessa vielä kisojen yhteenvetona youtube video. :D

Lennettiin kotiin maanantaina tällä viikolla, lento lähti Bolognasta klo7 aamulla ja meillä oli koneenvaihto Pariisissa Charles de Gaullen kentällä. Onneksi Hilkka oli mukana niin sekin sujui hienosti. Maanantaina iltana mulla oli jo kurkku tosi kipeänä ja koko tämä viikko menikin sitten sohvalla sairastaessa. En muista koska olisin ollut noin kipeä. No nyt viikonloppuna poikettiin mökille jatkamaan niistämistä vielä ja hoitamaan talven edestä kaikki tarvittava järjestestykseen. Mökille sitten seuraavan kerran jäätä pitkin varmasti ensi vuoden puolella vasta. Lopuksi vielä kuvia tuliaisista ja mökkireissulta.